maandag, november 13, 2006

Veilig aangekomen in Shimla

Gisteravond na vele avonturen zijn we veilig aangekomen in Shimla.
Vroeg op Schiphol werden als eerste zonder problemen de auto's ingeleverd. Electronisch inchecken (geen rij!) was erg makkelijk, maar bij gate F8 aangekomen stond het daar vol met mensen. Het vliegtuig zou met een vertraging van 45 minuten vertrekken omdat het veiligheidscheck bij de gate door de nieuwe veiligheidsmaatregelen gecombineerd met een gebrek aan grondpersoneel meer tijd kostte dan voorzien. De piloot was de beroerdste niet, draaide de gashendel groter open en daardoor vlogen we prima op tijd aan op Delhi. Daar konden we echter nog een half uur rondjes draaien voordat we konden landen. Immigratie, bagage reclaim en douane vormden geen probleem en daar stond de loopjongen van Koenig op ons te wachten. 's Nachts om 1 uur was er nog steeds een aangename temperatuur in Delhi, en het was dus niet koud terwijl we stonden te wachten op de hotelmensen met de auto's (die blijkbaar dus ook met een bordje met namen op ons stonden te wachten in de aankomst hal, terwijl wij al buiten ons stonden te vergapen aan de verkeersregels in dit land). De reis door het nachtelijke Delhi verliep vlot met de chauffeur, en de aankomst in het hotel was een verademing. The Bristol Hotel is een goed hotel! Om drie uur 's nachts konden we nog wel wat te eten krijgen!
Voor de volgende ochtend stond een toer door Delhi op het programma. In een ras tempo reden we langs alle attracties, hier en daar stapten we uit om de oude moskee, de plaats waar Ghandi gecremeerd was, of praalgraf (te bewonderen. Het mooiste was echter de riksja tocht door oud Delhi. Door de smalle straatjes en tussen het drukke verkeer door lieten we iemand hard fietsen. Je gaat je dan toch een beetje schuldig voelen.
Na de riksja tocht nog een moskee (die nog wel gebruikt werd) en een bezoek aan de Kashmir winkel in Delhi (erg duur). Daarna konden we in het hotel aanschuiven voor het diner en vroeg naar bed, want om vier uur de volgende ochtend zouden de taxi's klaar staan.

Zonder ontbijt gingen we de volgende ochtend de auto in. De reis naar het treinstation duurde een uur. Onderweg werden we tegengehouden bij een tolpoort omdat ze niet geloofden dat onze chauffeur een 'private' chauffeur was, met aandere woorden dus weer oponthoud. Bij het station moesten we uiteraard weer wachten op de mensen van Koenig. Die reden iets rustiger en konden ons toen ook weer eens niet vinden.
Toen iedereen elkaar weer gevonden had, en we de porters van ons afgeschud hadden konden we naar het perron lopen. De passagierslijsten (uitgeprint op kettingpapier met de indeling van de wagons en de namen van de passagiers) werden net opgehangen en gelukkig klopte de zitplaatsen met wat er op het kaartje stond en konden we ontbijt en lunch in gaan slaan. Koekjes en chips dus, want de rest van het eten wat ze op het station verkochten vertrouwden we niet zo. Op het perron zijn we ook 3 keer heen en weer gelopen omdat de 'begeleider' niet precies wist waar we moesten staan voor de juiste coupe. En toen de trein aankwam bleken we alsnog niet goed te staan :(
De eerste trein naar Kalka had airco, beenruimte, en een rek voor de koffers. Het smalspoor bergtreintje van Kalka naar Shimla ontbrak dit alles. Daarnaast kwam af en toe een grote stank pislucht omdat de w.c. open stond de trein door drijven. Ook tijdens deze reis hebben we weer vertraging op gelopen omdat de locomotief kapot was en even vervangen moest worden. Eenmaal aangekomen in Shimla na 13 uur trein werden we weer opgewacht door wat Indiers in brakkige auto's. Een deel van de groep (Niels, Machid en Rick) hadden een geluk want die hadden de bij Koenig studenten al beruchte chauffeur 'Bob'. Bob blijkt de slechtste en gevaarlijkste chauffeur die je kan hebben, maar gelukkig was dit ook wel te overleven.
Hotel Willow Banks zag er in het donker er goed uit, tijdelijk heeft de helft een kamer uit de luxe categorie, wat betekend dat je een balkon met uitzicht hebt aan de valei kant van het hotel. Helaas moeten die over twee dagen verhuizen naar de straatkant van het hotel en het balkon missen.

Vandaag de eerste dag training...